Του Αντώνη Λοΐζου*

Παρόλης της ενασχόλησης μας στον τομέα των ακινήτων τα τελευταία 4ηλι2 χρόνια, ακόμη μαθαίνουμε από τα λάθη/παραλείψεις μας, ως επίσης και από τα διάφορα «κόλπα» τα οποία εκ των υστέρων σοφίζονται οι ασφαλιστικές εταιρείες.

Θα ασχοληθούμε με τα πιο κάτω απτά παραδείγματα, για να σας προβληματίσουμε αγαπητοί μας αναγνώστες, εις μια προσπάθεια να μην «τύχει» και σε εσάς τα πιο  κάτω και άλλα.

  • • Λόγω εισροής νερού της βροχής έπαθε ζημιά το παρκέ, με αποτέλεσμα να κοστίσει €1.000 για να αντικατασταθεί.  Ολόκληρο το σπίτι/οικοδομή είναι σωστά ασφαλισμένο βάσει του κόστους αντικατάστασης.
  • Η ασφαλιστική εταιρεία αφαίρεσε από το κόστος των €1.000, εκτός από το λεγόμενο “excess” και για την απόσβεση του νέου παρκέ, με την δικαιολογία ότι το νέο παρκέ θα είναι καινούργιο, ενώ το υφιστάμενο λόγω ηλικίας 5 ετών, αφαίρεσε 30% λόγω απόσβεσης.  Με αυτό το δεδομένο εάν ένας ασφαλισμένος αναμένει να εισπράξει το κόστος αντικατάστασης (έξω το excess), θα λάβει στην καλύτερη περίπτωση €700 και άρα δεν είναι καλυμμένος για την ζημιά του.
  • • Κάθε οικοδομή έστω 20 ετών ασφαλισμένη πλήρως εάν τύχει ζημιάς (έστω κατεδάφισης λόγω πυρκαγιάς, σεισμού κλπ) και ορθά ασφαλισμένο σε πλήρες κόστος αντικατάστασης, θα εισπράξει ο ασφαλιζόμενος 70% ή ακόμη λιγότερο, ανάλογα με την ηλικία του.  Με υιοθέτηση 3% τον χρόνο απόσβεση, αυτό σημαίνει ότι οικοδομές πέραν των 30 ετών δεν καλύπτονται, ενώ  ηλικίας 15 ετών καλύπτονται κατά 25% ανεξάρτητα του κόστους ασφάλισης).  Και άρα δεν είναι ασφαλισμένος;
  • • Σε ερώτηση μας ότι το κόστος περιλαμβάνει υλικά και εργατικά και έστω εάν κάποιος συμφωνήσει για την απόσβεση, τα εργατικά δεν τυγχάνουν απόσβεσης δεν πείσαμε!!
  • • Οι υδρορροές εάν υπερχειλίσουν διότι π.χ. υπάρχουν φύλλα στην οροφή και πλημμυρίσει η οροφή, οι πλείστες ασφαλιστικές εταιρείες θα υιοθετήσουν ότι έπρεπε να καθαρίζονται οι υδρορροές – ερώτημα, δηλαδή κάθε ημέρα;  Εάν δηλαδή «χθες» φύσαγε αέρας και μαζεύτηκαν φύλλα, έπρεπε να είχε στην έγνοια του ο ασφαλιζόμενος να καθαρίζει τις υδρορροές σχεδόν επί  καθημερινής βάσης;
  • • Εάν δε ξεπεραστεί ο πιο πάνω σκόπελος, θα σας πουν ότι η εισροή νερού οφείλεται σε κακή κατασκευή!!
  • • Η βαλβίδα του ντεποζίτου (η μάππα) μάγκωσε και έτσι είχε υπερχειλίσει προκαλώντας ζημιά, είτε εάν το κόστος αναφέρεται σε κατανάλωση  νερού ή άλλως πως, θα σας πληροφορήσουν ότι είναι «κακοτεχνία» και έπρεπε να ελέγχεται η βαλβίδα ασφαλείας.  Και ερωτούμε «επί καθημερινής βάσης ακόμη και όταν κοιμόμαστε»;
  • • Σωλήνα του νερού εντός ιδιωτικού δρόμου έσπασε μετά από 15 χρόνια εγκατάστασης και μέρος του δρόμου (γύρω στα 70 τ.μ.) έπαθε καθίζηση (από τα 2 χλμ. δρόμου).  Μας πληροφόρησε λοιπόν η ασφαλιστική εταιρεία ότι εφόσον το επίστρωμα κλπ του δρόμου δεν είναι καινούργιο, θα πρέπει να αφαιρέσει ένα ποσοστό για «φθορά».  Άρα ο δρόμος δεν είναι καλυμμένος από την ασφάλεια (μείον πάντοτε το excess);
  • • Ο βιολογικός σταθμός με πλήρη ασφάλιση για κόστος αντικατάστασης, μας πληροφόρησε η ασφάλεια ότι δεν θα αντικαταστήσει τα μηχανήματα των 15 ετών με νέα.  Συζητήσαμε και συμφωνήσαμε ότι θα αντικαταστήσουν με άλλα μηχανήματα των 15 ετών σε λειτουργική κατάσταση.  Δεν ξέρει όμως η ασφάλεια εάν θα βρει τέτοια μηχανήματα και ζητά από εμάς να τα εξασφαλίσουμε!!
  • • Σε άλλη περίπτωση που είχαμε ένα ατύχημα από ένοικο με ασφάλιση (third party insurance) απευθυνθήκαμε στην ασφάλεια και παρόλες τις 3 επιστολές μας δεν μας απάντησαν.  Παρόλο αυτού ήταν πολύ ευτυχής η ασφάλεια να εισπράττει τα ασφάλιστρα για χρόνια.

Όπως αντιλαμβάνεστε και με πολλά άλλα περίεργα που συμβαίνουν στον ασφαλιστικό τομέα, είμαστε σχεδόν όλοι ανασφάλιστοι με όλες αυτές τις σοφιστείες.  Αυτό αφορά όχι μόνο τους εκάστοτε ιδιοκτήτες, αλλά και τους developers, διαχειριστικές επιτροπές και άλλους, περιλαμβανομένων και των τραπεζών που με την νοοτροπία αυτή δεν θα εισπράξουν την πρέπουσα αποζημίωση που θα κυνηγούν μετά για την διαφορά τον ασφαλιζόμενο!!

Μας είναι κατανοητή η προσέγγιση new for old για μηχανήματα κλπ αλλά στις οικοδομές όπου ο κάθε ασφαλιζόμενος κοιμάται ήσυχος ότι η ασφάλεια θα τον καλύψει δεν είναι έτσι η πρακτική από τις πλείστες ασφαλιστικές εταιρείες (από τις 4 ασφαλιστικές εταιρείες που συνεργαζόμαστε, μόνο μια συμφώνησε ότι τα ασφαλιστικά της συμβόλαια δεν λαμβάνουν υπόψη την φθορά, ενώ κάποια άλλη μας ζήτησε να θέσουμε ειδικό όρο για το θέμα με «ελαφρά» αύξηση του ασφαλίστρου.

Ομολογουμένως δεν ξέρουμε τι γίνεται επιτέλους σε αυτό το θέμα.

Υ.Γ.  Υπάρχει ο Επίτροπος αρμόδιος για τέτοια θέματα, όπως και ο Επίτροπος Προστασίας του Καταναλωτή.  Καμία αντίδραση και μηδέν ενδιαφέρον από τους ΄Αριστους των Αρίστων.

Κοιν. ΄Εφορο Ασφαλειών

*F.R.I.C.S. – Αντώνης Λοΐζου & Συνεργάτες ΕΠΕ – Εκτιμητές Ακινήτων & Διαχειριστές Έργων Ανάπτυξης

www.aloizou.com.cy 

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. 

Ακολουθεί [Μέρος Β]