Της Δήμητρας Λάντου

Έχουν πέσει πολλά χρήματα στην ξενοδοχειακή βιομηχανία τα τελευταία δύο χρόνια. Μέσω επιχορηγήσεων από την Ευρώπη, αλλά και μέσω των οργανωτών ταξιδιών, πολλές ξενοδοχειακές μονάδες αναβαθμίστηκαν αλλά και επέκτειναν τις κλίνες τους. 

Σχετικά γρήγορα από το κούρεμα του 2013, ορθοπόδησαν και μάλιστα μπήκαν σε νέα χρέη προκειμένου να ανταποκριθούν στις σύγχρονες συνθήκες.

Παράλληλα, το Κράτος είτε μέσω του ΚΟΤ, είτε μέσω των διαφόρων υπουργείων, έδωσαν διάφορες επιχορηγήσεις. Οι χορηγίες βοηθούν πολλούς να αρχίσουν την επιχείρησή τους ή να αναβαθμίσουν το προϊόν τους. Δείχνουν επίσης και μια κατεύθυνση προς τα πού πρέπει να κινηθεί η επιχειρηματικότητα, δηλ. τι λείπει από το νησί μας ή τι πρέπει να αλλάξει. Εάν ένα κράτος θεωρεί ότι θα πρέπει να τονώσει τον αθλητικό, τον συνεδριακό ή τον γαστρονομικό τουρισμό. Εάν πρέπει να αναπτύξει τις δεξιότητες του προσωπικού ή να ενισχύσει τις κτιριακές υποδομές.

Αυτή την εβδομάδα το υπουργείο Εσωτερικών ανακοίνωσε ένα σχέδιο χορηγιών για ανάπτυξη του αγροτουρισμού. Η ύπαιθρος είναι παραμελημένη και χρειάζεται μια γερή ώθηση για να αναπτύξουμε αυτό που ξέρουμε ως νησί καλύτερα να κάνουμε. Τον τουρισμό.

Με αυτή την ενέργεια (και φυσικά με το σωστό μάρκετινγκ αλλά και θέληση από τους οργανωτές ταξιδιών να φέρουν τουρίστες στην Κύπρο τον χειμώνα) θα ενισχυθεί ο χειμερινός τουρισμός.

Παράλληλα, θα ενισχυθεί και ο αθλητικός τουρισμός μέσω της προσέλκυσης ομάδων για προπόνηση. Ήδη έχουμε πολλούς αθλητές της ποδηλασίας και ομάδες που ενδιαφέρονται και θα μπορούσε να ενισχυθεί με τη σύμφωνο θέληση και του κράτους ενισχύοντας τις αθλητικές υποδομές.

Αναντίρρητα, τα χρήματα είναι η κινητήριος δύναμη για την αναβάθμιση αλλά και δημιουργία νέων επιχειρήσεων. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι και ο επιχειρηματίας θα πρέπει να επιδείξει και την ανάλογη θέληση. Θα πρέπει να ζυγίσει και να αποφασίσει εάν τον ενδιαφέρει η ποιότητα ή απλά να κερδοφορεί.

Διότι πρέπει να υπάρξει θέληση. Θα πρέπει ο επιχειρηματίας να θελήσει να αναβαθμίσει το προϊόν του. Πρώτο βήμα να ενδιαφερθεί και να επενδύσει απομακρύνοντας την οπτική ρύπανση (π.χ. ταμπέλες και ομπρέλες παλιομοδίτικες). 

Θα πρέπει να γίνουμε πιο επαγγελματίες σε όλα. Ο τρόπος που θα χαμογελάσουμε, θα σερβίρουμε… Και πολλά από αυτά μαθαίνονται. Είτε από το σχολείο σε μάθημα γενικής παιδείας είτε στην τεχνική σχολή στην κατεύθυνση των ξενοδοχειακών. Όλα αλλάζουν με την κουλτούρα και καλλιέργεια τουριστικής συνείδησης και παιδείας. 

Θέλουμε ως πολίτες εργαζόμενοι και επιχειρηματίες να αναβαθμίσουμε την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουμε; Πέραν των κτιριακών εγκαταστάσεων, ας δούμε και τον ανθρώπινο παράγοντα.