Του Θέμη Πολυβίου

Η κατάσταση, σ’ ό,τι αφορά το κυκλοφοριακό χάος που δημιουργείται καθημερινά στην είσοδο της Λευκωσίας έχει φτάσει στο απροχώρητο. Η ταλαιπωρία που υφίστανται οι χιλιάδες συμπατριώτες μας είναι απερίγραπτη.

Για να αντιληφθούμε καλύτερα την τραγική κατάσταση που επικρατεί να παραθέσουμε τα στοιχεία που παρέθεσε ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, η διευθύντρια των Δημόσιων Έργων Χρυστάλλα Μαλλούπα. 

Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, από το 2015 μέχρι και το 2018 υπάρχει αύξηση της κυκλοφορίας σε σημαντικές οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας που κυμαίνεται μεταξύ 6 και 14%.

Ειδικά στην είσοδο της Λευκωσίας, σύμφωνα πάντα με την κ. Μαλλούπα η αύξηση έφτασε το 14%, ενώ στη διάρκεια της τριετίας 2015 – 2018, η ημερήσια κυκλοφορία αυξήθηκε από 32000 σε 36000 οχήματα.

Αξίζει να σημειωθεί πως η αυξητική τάση γενικότερα στο δίκτυο της πρωτεύουσας αγγίζει τον χρόνο το 3% κάτι που σημαίνει πως το 2021, σύμφωνα με τον συγκοινωνιολόγο του Δήμου Λευκωσίας Νάσο Καλυβά, το 2021 τα αυτοκίνητα στα φώτα του Γαβριηλίδη δεν θα μπορούν να κινηθούν.

Αυτή είναι, λοιπόν, η τραγικότατη κατάσταση. Τι κάνουμε, για να την αντιμετωπίσουμε; 

Σύμφωνα με τα όσα είδαμε μέχρι τώρα, απλώς σχεδιάζονται έργα, τα οποία όμως, δυστυχώς, μένουν στα χαρτιά.

Τα οδικά έργα τα οποία θα δώσουν λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που παρατηρείται καθημερινά στην είσοδο της Λευκωσίας έχουν σχεδιαστεί από το Τμήμα Δημοσίων Έργων εδώ και χρόνια. Είναι μεταξύ άλλων η μονοδρόμηση των Μακαρίου – Καλλιπόλεως (η τελευταία βρίσκεται υπό ανακατασκευή), ο περιμετρικός Λευκωσίας, η κατασκευή της Αργυρουπόλεως, η σύνδεση της Ακαδημίας στην Αγλαντζιά με την Φυτωρίου, ο ανισόπεδος κόμβος στη Σταυρού, ο κυκλικός κόμβος στη Χατζηωσήφ – Σπ. Κυπριανού και το δεύτερο επίπεδο του κόμβου παρά τη μεγάλη γέφυρα στην είσοδο της Λευκωσίας.

Θα μπορούσε κάλλιστα κάθε καλόπιστος να διερωτηθεί: Καλά, μα αφού σχεδιάζονται όλα αυτά τα έργα, γιατί δεν προωθείται η εκτέλεση τους; Ακριβώς, εδώ είναι το πρόβλημα. Και δεν βλέπουμε φως, με βάση τα λεγόμενα της κ. Μαλλούπα.

Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από τις απαντήσεις της ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, το μόνο έργο από αυτά που έχουν σχεδιαστεί το οποίο θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται το 2019 είναι ο περιμετρικός, ενώ η Αργυρουπόλεως θα είναι το επόμενο και αναμένεται να ξεκινήσει σε 3 – 4 χρόνια. Στο πλαίσιο των οροφών του ετήσιου προϋπολογισμού είναι περιορισμένα τα κονδύλια, είπε η κ. Μαλλούπα και αυτό που κατάλαβαν οι βουλευτές είναι πως εάν δεν υπάρξει η πολιτική βούληση για να μπουν όλα τα έργα σε έναν οδικό χάρτη, το κυκλοφοριακό στην είσοδο της Λευκωσίας όχι μόνο δεν θα μειωθεί αλλά θα επιδεινώνεται…

Με λίγα λόγια, όπως εξελίσσεται η κατάσταση σε ένα – δύο χρόνια θα χρειάζεσαι 45 περίπου λεπτά να έρχεσαι από τη Λεμεσό στη Λευκωσία και θα περιμένεις στην είσοδο μια και πλέον ώρα, για να μπορέσεις να εισέλθεις στην πόλη και να φτάσεις στον προορισμό σου

Τι πρέπει να γίνει;

Μα απλούστατα, πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην εκτέλεση των προαναφερθέντων έργων, ώστε να προλάβουμε το κακό. Σε αντίθετη περίπτωση ό,τι πάθουμε, όπως λέει και η λαϊκή ρήση είναι χαλάλι μας.