Του Ανδρέα Παπαχαραλάμπους*

Η ανάπλαση της οδού Τσερίου, ένα από τα πλέον πολυσυζητημένα ζητήματα για τον Δήμο μας, απασχόλησε για τρεις σχεδόν δεκαετίες την κοινή γνώμη, με τις συζητήσεις και αντιδράσεις από διάφορα εμπλεκόμενα μέρη να κορυφώνονται την τελευταία τριετία περίπου. Η μελέτη για τον προτεινόμενο νέο σχεδιασμό της οδού Τσερίου, η οποία ετοιμάστηκε από τον διεθνούς φήμης οίκο Markides Associates

και παρουσιάστηκε στο ευρύ κοινό, δικαίωσε τον αγώνα όλων όσων πίστεψαν και επέμειναν ότι η οδός ‘’Τσερίου’’ δεν είναι απλά μια δίοδος αυτοκινήτων, αλλά η βασική αρτηρία μίας εκ των σημαντικότερων κοινοτήτων του Δήμου μας, της οποίας οφείλουμε να διαφυλάξουμε τον τοπικό χαρακτήρα, προωθώντας παράλληλα την εμπορική, κοινωνική και περιβαλλοντική βιωσιμότητά της.

Προσωπικά θεωρώ, ότι η μακρόχρονη ιστορία της ανάπλασης της οδού Τσερίου είναι μία πραγματική μελέτη περίπτωσης, ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα για τον τόπο μας, που αποδεικνύει τη σημασία της αμφισβήτησης διαχρονικών και πάγιων αντιλήψεων, αλλά κυρίως της προσφοράς της δυνατότητας να ακουστούν οι φωνές όλων των εμπλεκόμενων μερών, προκειμένου να εξευρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση. Γιατί αυτό ακριβώς ίσχυσε: ο νέος, πρωτοποριακός  - για τα δεδομένα της Κύπρου - σχεδιασμός της οδού Τσερίου, ανατρέπει παλαιότερες, στερεοτυπικές θεωρήσεις για τον οδικό σχεδιασμό, αναδεικνύοντας τη σημασία της διατήρησης του τοπικού χαρακτήρα της περιοχής και το κυριότερο, διατηρώντας στο επίκεντρο τον άνθρωπο και όχι το αυτοκίνητο.

Ειδικότερα, όπως ζητήθηκε, και σύμφωνα και με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ο νέος σχεδιασμός δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος για πεζούς και οδηγούς, που να στηρίζεται στις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας. Συγκεκριμένα, προνοούνται πλατιά πεζοδρόμια, 280 περίπου χώρους στάθμευσης, καθώς και είκοσι διαβάσεις για πεζούς, ενώ ενσωματώνονται ταυτόχρονα πρόνοιες που να παρέχουν τις απαραίτητες διευκολύνσεις στα άτομα με κινητικά προβλήματα. Ο νέος αυτός σχεδιασμός προωθεί τις χαμηλότερες ταχύτητες οχημάτων και περιορίζει τον μέχρι σήμερα δεσπόζοντα ρόλο του αυτοκινήτου, δίνοντας προτεραιότητα στον άνθρωπο και τις καθημερινές του ανάγκες. Παράλληλα, προνοείται η ευρεία δεντροφύτευση εκατέρωθεν της οδού και η δημιουργία μικρών χώρων συνάθροισης. Πρωτοποριακή προσέγγιση αποτελεί, όμως, η κεντρική ιδέα σχεδιασμού του νέου δρόμου: η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου δεν θα πρέπει να είναι η βασική προτεραιότητα στον σχεδιασμό της οδού Τσερίου. Αντιθέτως, προτεραιότητα θα πρέπει να είναι το κτίσιμο ενός δρόμου, που θα δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον – από κάθε άποψη - για την ευημερία, την κοινωνική και εμπορική άνθιση της περιοχής και γενικότερα, την καλύτερη ποιότητα ζωής. 

Ως Δήμαρχος Στροβόλου θα ήθελα να εκφράσω τις θερμές ευχαριστίες μου στην ομάδα των μελετητών της εταιρείας Markides Associates, που αφουγκράστηκαν τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και οραματιζόμενοι έναν ‘ζωντανό’ δρόμο, παρέδωσαν μία πρωτοποριακή μελέτη για τον σχεδιασμό της οδού Τσερίου, που πραγματικά σέβεται τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Ζητήσαμε έναν ζωντανό δρόμο, για ανθρώπους και όχι μόνο για αυτοκίνητα, χωρίς βέβαια να παραγνωρίζεται η χρήση του αυτοκινήτου.  Δεν συμβιβαστήκαμε και δεν δεχτήκαμε να θυσιάσουμε τον ιδιαίτερο τοπικό χαρακτήρα της Τσερίου, στον βωμό της επικράτησης του αυτοκινήτου και των μεγάλων ταχυτήτων.

Η ‘’Τσερίου’’ θα πρέπει να είναι ο δρόμος που ενώνει την κοινότητα και τους ανθρώπους και ΟΧΙ να τους χωρίζει. Αυτή ακριβώς την ταυτότητα θέλουμε να αποκτήσει η Τσερίου. Και πιστεύω ότι η νέα μελέτη το έχει επιτύχει.

*Δημάρχος Στροβόλου